ZDROJE ŽIVIN - TUKY

19:31

Krásný pondělní večer všem, i když nevím jestli se o pondělí dá říci že je krásné, jelikož pro mě v mnoha směrech rozhodně ne, tak doufám, že alespoň vaše pondělky nejsou tak hektické.



TUKY


Tuky jsou v životě nepostradatelnou součástí. Velký rozdíl bychom ale měli rozeznat a to mezi ''dobrými'' a ''špatnými'' tuky. Příjem tuků by měl být 0,8-1 gram na 1 kg tělesné váhy
Vše se pokusím povědět pomocí malého, velmi zjednodušeného článku.

Základní dělní tuků: 

1. ''ŠPATNÉ TUKY'' (Nasycené mastné kyseliny, trans mastné kyseliny.)
Tyto tuky nám zvyšují cholesterol v krvi, které vede k různým srdečním chorobám.

POTRAVINY KTERÉ OBSAHUJÍ TYTO TUKY: 

  • Plnotučné mléčné výrobky (máslo, sádlo, plnotučné mléko, plnotučný tvaroh, smetana ...) 
  • Masa s vysokým obsahem tuku (salámy, paštiky,..)
  • Čokolády, dorty
  • Potraviny z fast foodu (rychého občerstvení jako jsou hamburgery, pizza, hranolky,...), 
  • Brambůrky
  • ...


2. ''DOBRÉ TUKY'' (Mononenasycené mastné kyseliny, vícenenasycené mastné kyseliny.)

Tyto tuky naopak udržují správnou hodnotu cholesterolu v krvi, díky kterému probíhá správný tělesný vývoj. Jsou tvořeny tzv. omega 3, omega 6 a omega 9 mastnými kyselinami.

POTRAVINY KTERÉ OBSAHUJÍ TYTO TUKY:


  • Ryby a mořské plody (losos, kreveta, tuňák, pstruh, pangasius, garnela, ...)
  • Oleje: olivový, kokosový (ty mám nejradši), konopný, avokádový, ořechový, slunečnicový
  • Ořechy (vlašské, pekanové, arašídy, para, mandle, lískové, ořechová másla,..) a semena (lněné, slunečnicové, sezamové, chia,..)
  • Skvělým zdrojem tuků je také ovoce Avokádo, které je velice bohaté na tyto tuky a má mnoho využití (jak na sladko, tak na slano), samotné bez dochucení, to není žádná velká sláva, ale jakmile se správně dochutí, tak je to slast. 
  • Kokos (stouhaný, kokosové upínky)
  • ...



You Might Also Like

0 komentářů

Moc děkuji za každý komentář a návštěvu mého blogu! :)